top of page

展覧会はスイスで開催され、その会場となったのは「機械仕掛けの芸術を深く愛する人々が集う場」として知られるポール・グーゲルマン博物館でした。

ree

このような文脈を踏まえ、作者ポール・スプーナーは「スイスの文化や職人技に根ざしたテーマであれば、地元の観客により強く響くだろう」と考えたようです。

そこで彼が題材に選んだのは、世界的にも名高いスイスのミシンブランド「ベルニナ(Bernina)」でした。スプーナーの狙いは、こうした選択によってスイスの観客に誇りや親しみを喚起できる、という点にあったようです。

ree


要するに、スプーナーらしい機知に富んだ、そしてどこかユーモラスな発想でした。――「外国のブランドよりも、スイス製のミシンを題材とした作品の方が観客の心に響き、ひいては受け入れられる可能性も高いだろう」というわけです。

ree

*ベルニナ(Bernina)製のミシンが動きだすと、内側から三人のお針子が登場する仕組み

ree

The exhibition was held in Switzerland, and more specifically at Paul Gugelmann-Museum—an institution well known as a gathering place for those with a deep appreciation for the art of mechanical automata.


Given this context, it appears that Paul Spooner, the creator of the piece in question, reasoned that a theme rooted in Swiss culture or craftsmanship would resonate more strongly with the local audience.


Accordingly, he chose as his subject the internationally renowned Swiss sewing machine brand, Bernina. His reasoning seems to have been that such a choice would evoke a sense of pride and familiarity among Swiss viewers.


In essence, Spooner’s typically shrewd—and gently humorous—idea was this: a work featuring a Swiss-made sewing machine would likely strike a chord with Swiss visitors far more than one based on a foreign brand, and would thus stand a better chance of selling. ©Paul Spooner / MOLEN

 
 
bottom of page